سفارش تبلیغ
صبا ویژن



قدس، پایتخت آسمان و زمین - قسم به اسبان دونده مجاهدان...






درباره نویسنده
قدس، پایتخت آسمان و زمین - قسم به اسبان دونده مجاهدان...
والعادیات
ما مسلمانان اشغال بیت المقدس را همچون جراحتی در قلب خویش می‏یابیم که جز با فتح آن و بازگشت دیگر‏باره اش به دامان اسلام التیام نمی‏یابد.‏.. تقدیر تاریخ در جنگی که میان مسلمانان با اشغالگران کنونی فلسطین روی خواهد داد معنا خواهد شد... بیت‏المقدس، آماده باش. سپاه محمد (ص) خواهد آمد. (شهید آوینی)
تماس با نویسنده


لینک دوستان
تحریم کالاهای صهیونیستی
پاسخ به سؤالات وهابیت
مؤسسه تحقیقاتی ندا
مقاومت اسلامی لبنان
خبرگزاری قدس
سجیل (شعر مقاومت)
قدس‏مقدس
عادیات
نماینده
اقصی
وثاق
محمدرضا زائری
ایرانیان مقیم لبنان
اطلاعات شهدا (ایثار)
کمپین تحریم کالاهای صهیونیستی

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
قدس، پایتخت آسمان و زمین - قسم به اسبان دونده مجاهدان...


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :34109
بازدید امروز : 1
 RSS 

   

 ... و قدس، پایتخت آسمان و زمین خواهد شد.

                                          (سیّد حسن نصرالله)

 آن گونه که در برخی از کتب تاریخی و روایی آمده، 18 محرم‏ الحرام سال دوم هجری، روزی است که قبله مسلمانان از بیت‏المقدس به سمت خانه کعبه در مکه معظمه تغییر یافت.

پیامبر گرامی اسلام سیزده سال تمام در مکه به سوی بیت‏المقدس نماز می‏گزارد. پس از مهاجرت به مدینه نیز دستور الهی این بود که مسلمانان به سمت قبله یهودیان نماز بگزارند. اما هنوز چند ماه از هجرت پیامبر به مدینه نگذشته بود که زمزمه مخالفت از ناحیه یهود بلند شد. آنان بر رسول خدا طعنه می‏زدند: «محمد مدّعی است که دارای آیین مستقلی است. و آیین و شریعت او ناسخ آیین‏های گذشته است. در صورتی‏ که هنوز قبله مستقلی ندارد و به سوی قبله ما یهودیان نماز می‏گزارد.»

 این سخنان، پیامبر را آزرده‏ خاطر کرد و او منتظر دستور خداوند بود که این آیه نازل شد:   نگاه‏های انتظار‏آمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می‏بینیم. اکنون تو را به سوی قبله‏ای که از آن خشنود باشی، باز می‏گردانیم. پس روی خود را به سوی مسجد‏الحرام کن. و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید. و کسانی که کتاب آسمانی به آن‏ها داده شده، به خوبی می‏دانند این فرمان حقّی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده، (و در کتاب‏های خود خوانده‏اند که پیغمبر اسلام، به سوی دو قبله، نماز می‏خواند.) و خداوند از اعمال آن‏ها (در مخفی داشتن این آیات) غافل نیست.  (بقره/ 144)

پیامبر اکرم در حالی که دو رکعت از نماز ظهر را خوانده بود، جبرئیل بر او فرود آمد و ایشان را مأمور کرد که به سوی مسجد‏الحرام متوجه گردد.

دلیل دیگر تغییر قبله، علاوه بر اعتراض یهودیان، امتحان مسلمانان بود. و اینکه مؤمنان واقعی و حقیقی از مدّعیان ایمان، تمیز داده شوند. چون پیروی از فرمان دوم آن هم در حالت نماز، نشانه ایمان و اخلاص کامل بود و سرپیچی و توقف، علامت نفاق و دو‏دلی به شمار می‏رفت. چنان که قرآن کریم صریحاً به این مطلب اشاره فرموده:   و ما آن قبله‏ای را که قبلاً بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم که افرادی که از پیامبر پیروی می‏کنند، از آن‏ها که به عقب باز می‏گردند، مشخص شوند. و مسلماً این حکم، جز بر کسانی که خداوند آن‏ها را هدایت کرده، دشوار بود.  (بقره/ 143) 

ماجرای تغییر قبله بر یهودیان، سنگین آمد. چرا که به معنای شکست آنان و استقلال مسلمانان محسوب شد. از این رو عده‏ای از اشراف یهود، نزد رسول خدا آمده، از او خواستند تا قبله را به سمت بیت‏المقدس باز‏گرداند. آنان گفتند: اگر قبله را باز‏گردانی از تو پیروی خواهیم کرد.  خداوند به پیامبر فرمود:  سوگند که اگر برای (این گروه از) اهل کتاب، هر گونه آیه (و نشانه و دلیلی) بیاوری، از قبله تو پیروی نخواهند کرد. و تو نیز، هیچ‏گاه از قبله آنان پیروی نخواهی نمود. (آن‏ها نباید تصور کنند که بار دیگر، تغییر قبله امکان پذیر است.) و حتی هیچ یک از آن‏ها، پیروی از قبله دیگری نخواهد کرد. و اگر تو پس از این آگاهی، متابعت هوس‏های آن‏ها کنی، مسلماً از ستمگران خواهی بود. *  کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده ایم، پیامبر را هم چون فرزندان خود می شناسند. (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه کتمان می کنند.  (بقره/ 145_ 146)

 

و امروز همین بیت‏المقدس، در اسارت یهود است. یهودی که سخت به کار تخریب مسجد‏الاقصی مشغول است تا به جای آن، معبد افسانه‏ای خود را بنا کند.

«** آری، آن سوی‏تر، قدس است در اسارت شیطان...  و به راستی که راه قدس از کربلا می‏گذرد...

راه قدس از کربلا می‏گذرد، یعنی آماده باش تا پای خون و جان. جمجمه‏ات را به خدا بسپار و دندان صبر بر جگر بگذار و مردانه در صف مردان کربلایی بایست تا گرگان گرسنه یزیدی، پیکر حق را مُثله نکنند.

ای جوان‏مرد، بگو از کدامین قبیله‏ای؟ که کربلا ما را به خود فرا می‏خواند. و پیروزی با ماست. چرا که خدا با ماست.**» 

 

 منابع:  _**مرکز آسمان/ سید مرتضی آوینی/ روایت فتح.    _ فروغ ابدیت، ج 1 / جعفر سبحانی/ بوستان کتاب قم.     _ تاریخ سیاسی اسلام، ج 1 / رسول جعفریان/ دلیل ما.      _ قرآن مجید/ ترجمه آیت‏الله مکارم شیرازی.

 



نویسنده » والعادیات » ساعت 8:19 عصر روز چهارشنبه 87 دی 25